Consument vindt 7 jaar terugverdientijd te lang
8 nov

Consument vindt 7 jaar terugverdientijd te lang

De gemiddelde consument in Nederland vindt 7 jaar terugverdientijd voor zonnepanelen te lang. 5 jaar vindt men wel acceptabel. Dit meldt onderzoeksbureau Dutch New Energy Research in de Dutch Solar Quarterly.

Eerder deze week meldde Dutch New Energy Research al dat er in de eerste helft van 2018 in Nederland minimaal 2,3 miljoen zonnepanelen zijn geïnstalleerd, goed voor 658 megawattpiek.

In samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction is voor de Dutch Solar Quarterly ook een marktonderzoek onder consumenten uitgevoerd. Hiermee zijn antwoord verkregen op vragen als hoe oriënteren consumenten zich het liefst en bij wie schaffen ze zonnepanelen het liefst aan? Wat zijn de belangrijkste (nieuwe) redenen voor consumenten om in zonnepanelen te investeren? Welke consumentengroepen zijn het meest geïnteresseerd in de aanschaf van zonnepanelen?

Rolf Heynen over de resultaten van het consumentenonderzoek: ‘Het antwoord over de terugverdientijd is opvallend. Te meer omdat minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat de terugleversubsidie als vervanger van de salderingsregeling voor zonnepanelen ontwerpt die uitgaat van een terugverdientijd van 7 jaar. Overigens is de gemiddelde consument slecht geïnformeerd over zonnepanelen. Dat komt omdat de markt zo snel verandert, dat consumenten deze veranderingen niet bij kunnen houden. Zo denkt de gemiddelde consument dat zonnepanelen twee keer duurder zijn dan ze in werkelijkheid zijn.’

Bron: Solar Magazine